PENGENALAN
William Glasser merupakan seorang psikiatari dan pakar pendidikan. Pada 1984, William glasser telah memperkenalkan teori kawalan yang membincangkan tentang proses tingkah laku dari sudut psikologi dan fisiologi yang berkenaan dengan keperluan manusia. William glasser membuat pendapat tentang proses perubahan manusia, ia merupakan sumber yang penting dalam “psychological community”. Pada 1950, ramai pengamal dan penyelidik menonjolkan kebolehan manusia bagi memilih dan mengawal sikap, perasaan dan tingkah laku. Terapi realiti bermula ketika teori Pemusatan Klien, Existensial dan Gestalt sedang berkembang pesat.
William glasser merupakan seorang ahli psikologi di California pada tahun1965. Terapi ini menekankan bahawa manusia mempunyai kebebasan dalam melaksanakan pilihan dan bertanggungjawab terhadap pilihan tersebut. Secara keseluruhannya terapi ini berorientasikan tingkah laku yang melibatkan komponen berfikir, merasa, melakukan dan fisiologi. Terapi ini mementingkan konsep “Meltal Illness” atau sakit jiwa yang dipelopori oleh teori psikoanalisis. Matlamat realiti adalah untuk menyediakan persekitaran yang boleh membantu klien bagi melatih kakuatan psikologi bagi menilai dan menghargai tingkah laku kini.
Teori pilihan telah menambahbaikkan dengan memasukkan keperluan asas, kualiti dan kreativiti. Asas utama teori pilihan adalah setiap tingkah laku yang dilakukan oleh individu berdasarkan pilihan yang dibuat. Ia digabungkan dengan konsep pengurusan tingkah laku secara kritikal kepada pengurusan bilik darjah. Keperluan psikologi diperlukan untuk mendorong tingkah laku individu ke arah yang lebih penting ataupun lebih baik. Contohnya, individu bertanggungjawab terhadap tingkah laku sendiri iaitu seperti tingkah laku kasih sayang, mempunyai kuasa dan kawalan, kebebasan dan keseronokkan.
Akhir sekali, kakuatan yang wujud pada model ini menurut choong ialah mengeluarkan penekanan terhadap disiplin kendiri berbanding dengan hukuman. Hal ini memberi fokus kepada pembentukan nilai murni yang terdapat pada diri sendiri. Kelemahan dalam model ini iaitu dari segi penukaran nama yang boleh mendatangkan kekeliruan. Nama pada awalnya adalah terapi realiti ditukarkan kepada teori kawalan dan kemudian dikenali dengan teori kawalan. Bukan itu sahaja, disebabkan murid belum memiliki emosi dan psikologi yang tidak matang. Perkara ini menyukarkan mereka menyelesaikan masalah yang mereka alami.
PENDEKATAN YANG DIPERKENALKAN OLEH WILLIAM GLESSER
Pendekatan yang diperkenalkan berkembang sebagai reaksi tidak puas Glesser terhadap pendekatan utama dalm kauseling dan psikoterapi yang dianggap kurang berguna dalam mengutamakan kaunselor. Pendekatan utama yang wujud adalah terlalu menekankan masa lalu dan tidak sedar sehingga mengambil masa yang lama. William Glesser membangunkan pendekatan tersebut dengan lebih semangat untuk mencapai target yang diinginkan.
Seterusnya, semua tingkah laku manusia dibentuk oleh tindakan, pemikiran, perasaan dan keadaan fisiologi. Empat perkara ini membentuk semua tingkah laku tersebut dalam diri setiap manusia. Sekiranya seseorang individu tersebut mempunyai perasaan marah, seperti tindakan yang dilakukan ialah memukul meja dan menjerit. Dalam keadaan fisiologi pula, dari segi bentuk muka akan menjadi merah apabila mempunyai perasaan marah, mata membonjol dan kadar denyutan jantung yang meningkat. Sebagi contoh, perasaa marah ini boleh dikawal apabila seseorang yang disayangi melakukan perbuatan yang disukakan oleh individu tersebut seperti bercakap dengan lemah lembut dan sebagainya.
Akhir sekali, tujuan utama pendekatan ini adalah untuk membantu menghubungkan seseorang individu dengan orang lain seperti mengeratkan hubungan dengan persekitaran bagi menggalakkan pencapaian dunia yang berkualiti. Contohnya, seorang pelajar suka ponteng sekolah kerana merasakan sekolah tidak penting kerana ibu bapanya tidak pernah menghargai pembelajarannya. Realiti kaunseling berhubung dengan contoh diatas yang berkenaan dengan menggalakkan individu mencapai identiti yang berjaya dan berkesan.
KESIMPULAN
Berdasarkan huraian diatas, bagi mewujudkan suasana kelas yang berkualiti dan mengelak masalah disiplin dalam kalangan murid. Dengan cara itu, guru dapat menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran bersama murid-murid dengan baik. Kelemahan yang berlaku pada model ini ialah penukaran nama dari terapi realiti ditukarkan kepada teori terapi kawalan. Juga susah untuk murid menyelesaikan masalah yang mereka dialami kerana mereka tidak mempunyai emosi dan psikologi yang matang. Akhir sekali, mengeratkan hubungan individu dengan persekitaran bagi menggalakkan pencapaian dunia yang berkualiti.
No comments:
Post a Comment